Schadeherstel

 

 

Wanneer uw auto tijdens het rijden een kuil, stoeprand of ander object raakt, kan dit uw ophangingssysteem beschadigen. Schadeherstel kan een tijdrovend en kostbaar proces zijn, maar het is belangrijk om de schade zo snel mogelijk te herstellen. Schade aan het veersysteem zorgt ervoor dat de auto onder- of overstuurt en veroorzaakt ook een gebrek aan tractie op gladde wegen. Reparaties aan het veersysteem moeten zo snel mogelijk worden uitgevoerd om verdere schade of verergering van de bestaande schade te voorkomen. Voor de meeste auto's zijn ophangingsreparatiesets verkrijgbaar, maar als je een ouder model hebt dat meer reparaties nodig heeft dan de fabrikant kan leveren, wil je weten hoe je het ophangingssysteem zelf kunt repareren. Hier bespreken we wat algemene informatie over hoe de ophanging van uw auto werkt en wat u moet doen om schade door kuilen, stenen en ander wegvuil te repareren.

Wat is de rol van de ophanging in een auto?

De primaire taak van het veersysteem in een voertuig is het verminderen van de spanning op de delen van de auto die in contact komen met de weg door het gewicht van het voertuig en andere objecten. Pedalen, banden, remtrommels en zelfs de carrosserie van de auto zijn verbonden met de ophanging, zodat ze het verhoogde gewicht van de auto niet hoeven te dragen door het ophangingssysteem. Het veersysteem is belangrijk in een auto, want zonder dat zou een auto geen methode hebben om te bewegen en tegelijkertijd proberen in balans te blijven.

Het veersysteem bestaat uit de caster/camber aanpassing, de anti-roll bar die de zijwaartse beweging van de auto absorbeert, de veer/coil die de auto terugkeert naar zijn normale positie zodra het in beweging is, en de schokdemper die de hobbel in de weg die de banden van de auto maken wanneer de auto rijdt met een hoge snelheid vermindert.

Welke reparaties kunnen worden uitgevoerd aan de ophanging?

Veren – De veren van de ophanging zijn verbonden met de schokdemper, die deel uitmaakt van het dempingssysteem. Veren kunnen worden vervangen om de hoogte van de auto aan te passen en zijn belangrijk voor het handhaven van een goede rijhoogte. Veren kunnen ook worden vervangen als ze te stijf of te zacht zijn, waardoor de auto bobbelt of stuitert als hij over hobbelige of ongelijke wegen rijdt.

Anti-Roll Bars – De anti-roll bar is verbonden met de veren en is ontworpen om te voorkomen dat de auto te ver in één richting rolt. Als de auto te ver in één richting rolt, wordt de rolbeugel vervangen om het probleem te verhelpen. Anti-roll bars kunnen ook worden vervangen als ze verbogen of beschadigd zijn.

Schokdempers – De schokdempers absorberen de hobbels in de weg en zijn verbonden met de stabilisatorstang en de veer/coil. Als de schokdempers beschadigd zijn, kunnen ze gemakkelijk worden vervangen.

Onderdelen van de ophanging

Camber – Een verandering in de hoek van het wiel ten opzichte van de auto. Camber is zeer belangrijk in het ophangingssysteem van een auto omdat het ervoor zorgt dat de banden gelijkmatig op de weg slijten. Als de banden onder een hoek staan, slijt de ene kant veel sneller dan de andere kant, wat ongelijke bandenslijtage veroorzaakt. Als het camber van de auto te klein of te groot is, zullen de banden ongelijkmatig slijten, waardoor de auto kan gaan slingeren en oversturen.

Caster – De afstand tussen de twee merktekens op de wielen. Dit is een belangrijke meting in het ophangingssysteem van een auto, waardoor de wielen in een hoek kunnen worden gezet. Als caster niet correct is, staan de wielen onder een hoek en heeft de auto de neiging om te gaan slingeren.

Slotwoorden

Soms gebeuren er ongelukken die je veersysteem beschadigen. Om je ophanging te repareren moet je een paar onderdelen losmaken van de rest van het systeem en ze grondig schoonmaken voordat je ze weer op hun plaats installeert. Als je auto een verbogen of beschadigde veer of schokdemper heeft, moet je die volledig vervangen. Als echter alleen de veer beschadigd is, kunt u deze losmaken van de rest van de ophanging en schoonmaken en smeren voordat u deze weer aan de rest van het systeem bevestigt.